Förskola

En lärorik förskola för alla barn

• Visste du att Solnas förskolor har lägre personaltäthet än övriga i Stockholms län?
  • Visste du att barngruppernas storlek i Solnas förskolor inte följer Skolverkets rekommendationer?

Arbetet med att skapa likvärdiga förutsättningar för alla barn att klara grundskolan börjar redan i förskolan. Forskning visar nämligen att barn som gått i en förskola av hög kvalité lyckas bättre i skolan. Därför ska alla barn ha rätt till förskola, oavsett föräldrarnas livssituation.

Vi socialdemokrater arbetar för en förskola som är lärorik och stimulerande för alla barn. Barngrupperna ska vara små och barnen ska erbjudas en trygg miljö där behörig och kunnig personal har tid att möta varje barns behov. Tyvärr ser verkligheten, efter 20 år av moderat styre, i Solna inte ut så. Personaltätheten är lägre än genomsnittet i både Stockholms län och övriga landet. Barngruppernas storlek är betydligt större än vad Skolverket rekommenderar. Trots att Skolverket anser att de äldre barnen bör vara max 15 barn i en grupp, så är de på flera förskoleavdelningar i Solna över 20 barn per grupp. Andelen behöriga pedagoger i Solnas förskolor är låg och endast var femte förskolepedagog är legitimerad förskolelärare! Det är oacceptabelt.

Alla barn förtjänar en bra start i livet. Därför vill vi Socialdemokrater satsa rejält på att minska storleken på barngrupperna genom att anställa mer personal i förskolan. Vi vill även höja förskolepersonalens löner och erbjuda dem vidareutbildning för fler ska bli behöriga. Solnas förskolor ska vara de bästa i Stockholms län.

1. MAX 15 BARN PÅ 3 PEDAGOGER

Små barngrupper är en förutsättning för att varje barns behov ska mötas. Därför vill vi anställa fler pedagoger till Solnas förskolor. Max 15 barn på 3 pedagoger. För de yngsta barnen vill vi att gruppstorleken ska vara ännu mindre, max 12 barn på tre pedagoger. Det överensstämmer med vad Skolverket rekommenderar.

1. BARNVÄNLIGA FÖRSKOLEGÅRDAR STIMULERAR LÄRANDE

Den fysiska miljön har stor betydelse för barns utveckling och lärande. I leken provar barnen nya erfarenheter. För att stimulera barns tidiga lärande vill vi bygga om Solnas förskolegårdar. Gårdarna ska vara gröna, ha spännande lekredskap och naturlig skugga.

1. FÖRSKOLAN SKA VARA GIFTFRI

Barn är extra känsliga för risker förknippade med kemikalier i vardagen. Därför ska förskolan vara giftfri. Varken muggar, leksaker eller klätterredskap får vara av plast som innehåller farliga kemikalier.

1. INFÖR NATTIS!

En modern förskola ska vara öppen och tillgänglig när föräldrarna behöver arbeta. På dagens arbetsmarknad innebär det även på kvällar och nätter. Vi vill att Solna erbjuder ”nattis” där barnomsorg på obekväm arbetstid erbjuds i barnets eget hem så att hen få sova i sin egen säng medan föräldrarna arbetar.

1. LÅT FÖRSKOLEBARNEN BESÖKA KULTURSKOLAN

Kulturinslag i undervisningen främjar barns förmåga att ta till sig ny kunskap. Vi vill därför återinföra möjligheten för alla förskolor och skolor att kostnadsfritt låta barn delta i kulturskolans verksamhet.