Bostad

Bygg 500 hyresrätter i Solna. Varje år.

• Visste du att endast 7 % av alla bostäder som byggdes i Solna mellan 2010 och 2015 var hyresrätter?
  • Visste du att kötiden för att få en hyreslägenhet i Solna är den längsta i hela Stockholms län – hela 11 år?

Solna växer. Det är vi Socialdemokrater glada för. Men vi är kritiska till att Moderaterna, under sina 20 år vid makten i Solna, nästan bara byggt dyra bostadsrätter. Det blev inga hyresrätter i varken nybyggda Arenastaden eller Järvastaden.

Bristen på hyresrätter i Solna tvingar unga som inte har råd eller vill köpa en lägenhet att flytta från kommunen. Att personer med låga inkomster inte kan bo i Solna förstärker den ekonomiska segregationen som redan råder i Stockholmsregionen. Det är ohållbart.

Vi Socialdemokrater vill bygga ett Solna där unga kan flytta hemifrån och har råd att bo. Ett Solna för alla. Då behöver vi bygga hyresrätter – med rimliga hyror. Om vi får ditt förtroende att leda Solna efter 2018 så lovar vi att minst 500 av de 800 bostäder som byggs i Solna varje år blir hyresrätter!

Målet är att hälften av alla bostäder i Solna ska vara hyresrätter.

På dessa platser i Solna vill vi bygga Hyresrätter:

1. Slaktarbacken vid Solna centrum
  2. Hagalunds kulturkvarter