Bostad

Bygg hyresrätter så att unga kan flytta hemifrån

• Visste du att endast ca 10 % av alla bostäder som byggts i Solna de senaste 15 åren har varit hyresrätter?

Solna växer. Det är vi socialdemokrater glada för. Men vi är kritiska till att Moderaterna, under sin tid vid makten i Solna, nästan bara byggt dyra bostadsrätter. Närmare 90 procent av alla bostäder som byggts i Solna de senaste 15 åren har varit bostadsrätter. Kötiden för att få en hyresrätt är bland de längsta i hela Stockholms län – 13 år.

Bristen på hyresrätter i Solna tvingar unga som inte har råd eller vill köpa en lägenhet att flytta från kommunen. Att personer med låga inkomster inte kan bo i Solna förstärker den ekonomiska segregationen som redan råder i Stockholmsregionen. Det är ohållbart.

Vi vill bygga ett Solna där unga kan flytta hemifrån och har råd att bo. Ett Solna för alla. Då behöver vi bygga hyresrätter – med rimliga hyror.

Våra bostadslöften i Solna:

• MINST HÄLFTEN AV DE BOSTÄDER SOM BYGGS I SOLNA VARJE ÅR SKA VARA HYRESRÄTTER.
  • INFÖRA EN BOSTADSGARANTI FÖR UNGA SOM INNEBÄR ATT ALLA UNGA I SOLNA SKA HA ETT FÖRSTAHANDSKONTRAKT PÅ EN HYRESRÄTT FÖRE DE FYLLT 26 ÅR.
  • FASTIGHETSÄGARE SKA SÄKERSTÄLLA ATT HYRESGÄSTER HAR RÅD ATT BOKVAR EFTER RENOVERINGAR.

Läs mer om vår bostadspolitik för Solna HÄR.

Sara Kukka-Salam, Socialdemokraternas kandidat till rollen som Solnas nästa borgmästare, eller kommunstyrelsens ordförande som det formellt heter.