TALLBACKATOMTEN ÄR RÄDDAD!

TALLBACKATOMTEN BEVARAS TILL BARNEN!

I valrörelsen 2022 lovade vi socialdemokrater att vara en garant för att förhindra bostadsbyggnation på skoltomten. Löftet var att skoltomten skulle förbli en tomt för barnen och det kvarstår vi vid. På tallbackatomten kommer inga bostäder nu att byggas. Byggbolaget som skulle bygga på tallbackatomten kommer i stället bygga bostäder på en annan plats i Solna.

Socialdemokraterna vann kommunalvalet 2022 och leder nu Solna kommun för första gången på 24 år. Vi har på endast ett år lyckats förhandla tillbaka Tallbackaskolans tomt, tillbaka till barnen.

Vändorna kring Tallbackatomten har varit många. Moderaterna sålde tomten till ett byggbolag som skulle bygga dyra bostadsrätter på barnens skoltomt. Vi lovade i valrörelsen att skoltomten ska vara barnens och inte vara till för några bostadsprojekt. Det är glädjande att vi nu kan meddela att tomten återigen är i kommunal ägo.

I Solna var valet 2022 ett skolval. Vi socialdemokrater sa att om vi vann valet så skulle vi bilda ett styre som sätter barnens framtid främst. Utöver att förhandla tillbaka tallbackatomten till kommunal ägo, så har vi gjort en rekordstor ökning av resurserna till skolan, för att minska klasserna och anställa fler lärare.

Nu fortsätter vi arbetet med att sätta barnens framtid först och satsa på skolan!

Här skriver du upp dig för att få vårt nyhetsbrev om arbetet med Tallbacka!

Vi behandlar dina kontaktuppgifter i enlighet med GDPR.

Sara Kukka-Salam, kommunstyrelsens ordförande.