Ni lyckades stoppa nedläggningen av Torpets ungdomsgård!

img_0130Före kommunfullmäktige i måndags (6/3-2017) överlämnade barnen från Bagartorp en namnlista med över 600 underskrifter mot nedläggningen av Torpet. Då fick de glädjebeskedet – Solnas borgerliga politiker backar från sitt beslut att lägga ner Torpets ungdomsgård. Helt rätt tycker vi!

Vi socialdemokrater har varit emot Moderaternas beslut att lägga ner Torpets ungdomsgård från sommaren 2017. Torpet är en av Solnas mest välbesökta ungdomsgårdar och fyller en viktig funktion som mötesplats för Bagartorps barn. Nedläggningen av Torpet skulle blivit en fortsättning på den avvecklingsstrategi som Moderaterna haft för Bagartorp de senaste 19 åren som de styrt Solna. Skolan i området har lagts ner, idrottsplatsen försvunnit och nu skulle även ungdomsgården försvinna. Bagartorp skulle blivit en övergiven stadsdel – med spölikt tomma byggnader kvar.

I samband med att de ville stänga Torpet, ville Moderaterna öppna en ny ungdomsgård i nybyggda Järvastaden. I ett försök att försvara nedläggningen av Torpet i Bagartorp skrev borgerliga politiker att de ”ser det som en fördel att barn och ungdomar som bor i Bagartorp kommer iväg till en angränsande stadsdel som är olik den man själv bor i.”

Citatet speglar högerns bristande insikt i hur man utvecklar jämlika och socialt hållbara samhällen. Det är självaste olikheten mellan stadsdelarna som är problemet. I Järvastaden byggs det en skola, i Bagartorp har skolan lagts ner. Järvastaden får en idrottshall, i Bagartorp försvann idrottsplatsen. Järvastaden får fritids, i Bagartorps läggs den ner. I Järvastaden har det endast byggts dyra bostadsrätter och radhus. I Bagartorp finns endast hyresrätter. Torget i Järvastaden är fräscht med nya restauranger och service. Centrum i Bagartorp är förfallet. I Bagartorp är medelinkomsten ca 21 000 kronor i månaden. I Järvastaden är den 45 000 kronor.

Det är inget fint att hylla i denna olikhet mellan stadsdelarna. Det är en politisk medvetet skapad ojämlikhet och segregation som nu ytterligare skulle förstärkts genom att Torpets ungdomsgård i Bagartorp skulle försvunnit.  Det är oacceptabelt.

Att borgerliga politiker, efter att de nedmontera välfärden i den socioekonomiskt mer utsatta stadsdelen, har mage att säga att det är bra att barnen från Bagartorp gynnas av att gå till den rika stadsdelen för att ”skapa nya nätverk” är oanständigt. Det möte som borgerliga politiker pratar om blir ett ojämlikt möte mellan ett barn som kommer från en stadsdel med allt att vara stolt över (idrott, skola, fritids) och en från en stadsdel som saknar ens en kommunal servicenivå som är över anständighetens gräns. Det är som gjort för att skapa motsättningar.

Vill man skapa integration och spännande möten mellan ungdomar, ja satsa då på Bagartorp så att barnen därifrån också stolt får visa upp något för barnen i Järvastaden. Om Barnen från Bagis går i skola i Järvastaden kan barn från Järvastaden gå på ungdomsgård i Järvastaden. Eller varför inte ha två fritidsgårdar med olika temainriktningar för att locka barn från båda stadsdelarna till varje anläggning baserat på intresse? Det förespråkar vi.

Det här är inte första gången som Solnas moderatstyrda allians nedmonterar välfärden i Solnas socioekonomiskt svagare stadsdelar. Det har redan sett i Hagalund. Idrottsplatserna försvann och skolan försvann. Redan då argumenterade borgerliga politiker att det är var bra att barnen från Hagalund att gå till skolor i de rika stadsdelarna Råsunda och Skytteholm. Aldrig tänkte de tvärtom. Att socialt hållbara städer byggs genom att även satsa på att bygga ut den kommunala servicen i de socioekonomiskt svagare områdena.  För att jämna ut skillnaderna. Nu, flera år senare så öppnas igen en liten skola uppe i Hagalund och det görs en satsning på kultur. Men det krävdes flera år av lokal ilska och ökad social oro. Helt i onödan.

Med detta sagt, är vi socialdemokrater väldigt glada för att borgerliga politiker lyssnat till de boende som på 7 dagar samlade ihop 600 underskrifter mot nedläggningen av Torpet. När vi knackade dörr och stod utanför Hemköp vid Ulriksdals station förra veckan och möttes vi inte bara av en besvikelse över nedläggningsbeslutet utan även av en genuin vilja att bidra till områdets utveckling. Vi vill tacka er alla som tog er tog tid att prata med oss. Vi ser fram emot att kämpa för att förverkliga dem.

Tillsammans kan vi utveckla Bagartorp.
En sak är säker, Bagartorp behöver mer verksamhet för barn och ungdomar, inte mindre.

Sara Kukka-Salam, oppositionsråd (S) i Solna och ledamot i kultur- och fritidsnämnden

Arne Öberg, oppositionsråd (S) i Solna