Tirgan har en given plats i Solna

Tirgan2

I helgen firades den persiska festivalen Tirgan på Huvudstafältet i Solna med ca 35 000 deltagare. Huvudstafältet fylldes av skratt, musik och tivoli. Jag fick äran att inleda festivalen som första gästtalare. Jag fick instruktionen att tala om politik – men inte partipolitik. I en tid där nationalistiska rörelser och partier i Sverige är på frammarsch och deras anhängare på webbsidor väljer att attackera glädjefiranden som Tirgan, valde jag att tala om vikten att värna om vårt öppna Solna där mångfald ses som berikande och förändring som utveckling.

I motsats till vad nationalistiska partier påstår så bygger Sveriges framgång och den svenska identiteten på just respekten för olikheter och på idén om att alla människor ska få leva fritt som de själva behagar. Sverige har nått framgång genom att vara ett land som ständigt vill utvecklas och förändras. Låt oss inte tro någonting annat.

Trevlig vecka,

Sara Kukka-Salam

Nedan kan du läsa mitt tal i sin helhet:

”Jag vill börja med att tacka er alla. Tack för att ni valt att fira Tirgan just Solna. Det gör mig som socialdemokratsisk kommunpolitiker både glad och stolt. Det är en ära att få tala inför er här idag.

Visste ni att samtidigt som vi har samlats här på Huvudstafältet för att fira Tirgan så samlas tusentals människor runtom i Solna idag för att uppmärksamma andra religiösa och kulturella händelser? Bara en kort promenad härifrån fylls Friends Arena av kristna och i många Solnahem, bland annat mitt egna, firas Ramadan och förberedelserna inför kvällens iftar-middag har börjat.

Tänk, vilken fantastik rikedom att få vara leva i en stad där människor är fria att fira alla sina olika högtider sida vid sida utan att behöva frukta våld eller grymhet. Låt oss idag inte bara fira Tirgan som den glädjefest som det är, utan låt vårt firande idag vara ett ställningstagande också för öppenhet och ömsesidig respekt. Vi vet att många människor idag, inte minst i Iran, tvingas gömma sina övertygelser för att inte utsättas för grymheter. Låt oss ägna dem en extra en tanke idag.

Tyvärr, är inte alla i Sverige lika glada för vårt öppna samhälle. Det finns politiska rörelser i Sverige som ser detta firande som ett hot. De ser Tirgan som någonting osvenskt och som därför måste begränsas. Det kan man se inte minst på de reaktioner som fd integrationsminister Erik Ullenhag fick efter att han förra året talade på denna scen. Till dem som säger att Tirgan är osvenskt och därför måste begränsas säger jag: Ni har fel. Tirgan-firandet är en del av Sverige. Vi är Sverige.

I motsats till vad dessa partier så påstår bygger Sveriges framgång och den svenska identiteten på just respekten för olikheter och på idén om att alla människor ska få leva fritt som de själva behagar. Sveriges framgång som land bygger på att vi har en stark välfärd som satsar på arbete och utbildning för alla och där vi arbetar för att utjämna orättvisor. Sverige är och har varit ett land som stått upp för mänskliga rättigheter och som med stolthet öppnar våra gränser för människor som behöver fly undan krig och förtryck. Senast idag lanserade Sveriges utrikesminister Margot Wallström att Sverige ska inrätta en ny institution för mänskliga rättigheter. Det ligger högt på regeringens agenda. Sverige har nått framgång genom att vara ett land som ständigt vill utvecklas och förändras.

Det är det som är svenskt.
Inte den intolerans och konservatism som de nationalistiska rörelserna i Sverige predikar.

För om vi hade gjort som nationalisterna ville och ”bevarat Sverige svenskt” då hade vi fortfarande bott i ett land där kvinnor inte fick arbeta, fattiga lämnades åt sitt öde och varit ett land från vilket människor var tvungna att fly för att kunna praktisera sin religion (läs: emigrera till USA). Vilken tur att Sverige har förändrats.

Så låt oss idag fira Tirgan som den glädjefest som det är men också som en symbol för det öppna Sverige där vi ser mångfald som berikande och förändring som utveckling. Inte som ett hot. Tack för att ni tog er tid att lyssna. Jag vill önska er alla ett fantastiskt Tirgan-firande.”