Ny jättesatsning på Skytteholms IP

Nu gör vi de storskaliga satsningar som länge har varit efterlängtade på Skytteholms IP. Idrottsplatsen utvecklas med nya läktare, omklädningsrum och lokaler för AIK och Vasalund. Satsningen är en fotbollsatsning på unga, eliten och damfotbollen. Företaget JM AB köper tomt invid idrottsplatsen som finansierar stora delar av upprustningen.

I valet 2022 var ett av Socialdemokraternas löften att modernisera Skytteholm IP för att förbättra ungas träningsmöjligheter och se till att AIK Fotboll äntligen skulle få sin hemvist i Solna. I höstas presenterade vi AIK Fotbolls :s nya hemvist vid Råstasjön och nu presenterar vi den andra delen av fotbollspaketet: Upprustningen av Skytteholms IP. När Socialdemokraterna styr i Solna så satsas det äntligen på idrotten.Skytteholm är hjärtat av fotbollssolna och är landets mest använda fotbollsanläggning. Fotboll är den största idrotten bland både flickor och pojkar i Solna. Alldeles för länge har anläggningen varit i behov av omfattande renoveringar. Nu åtgärdar vi det! Vi gör nu en storskalig satsning på fotbollen genom att utveckla Skytteholms IP till en evenemangsarena som gynnar föreningslivet och skolar framtidens idrottsstjärnor! Från knatteskolan till eliten.

Vi bygger helt nya läktare, omklädningsrum, lokaler för AIK:s och Vasalunds akademiverksamheter och föreningskanslier. Därtill tillkommer funktioner för press och annan service. A-planen breddas så att den uppfyller internationella krav på elitverksamhet. Skytteholm ska vara en modern hemvist för AIK Fotbolls damlag som Vasalunds herrlag. Skytteholm kommer även fortsättningsvis att vara öppen för alla Solnas fotbollsklubbar att träna på.

Som en del av satsningen får byggexploatören JM AB en markanvisning för en kontorsbyggnad, ett bygge som kommer att finansiera idrottssatsningen. Sammantaget görs en stor och efterlängtad upprustning av Skytteholms idrottsplats – för unga, damerna och elitsatsningarna.

Vår viktigaste politiska prioritering denna mandatperiod är att bygga en stad för alla där barnens framtid går först. Genom att storsatsa på föreningslivet fortsätter vi att arbeta för att alla barn och unga i Solna ska ha en meningsfull fritid.

Satsningen på Skytteholms IP finansieras genom byggföretaget JM får en markanvisning intill Skytteholms IP för att bygga sitt nya huvudkontor. Intäkterna från markförsäljningen används för att finansiera upprustningen av Skytteholms IP.

En rejäl fotbollssatsning i Solna som verkligen var på tiden! Det gör skillnad på vilka du röstar på!

På bild från vänster till höger: Niclas Fröberg, ordförande Vasalund IF, Simon Banke, regionchef JM Fastighetsutveckling, Sara Kukka-Salam, kommunstyrelsens ordförande i Solna stad och Fredrik Söderberg, vd och klubbdirektör AIK Fotboll.

Frågor och svar

Q: Kommer det att byggas fler idrottsplatser vid Skytteholms IP?

A: Nej, på Skytteholms IP kommer inte nya fotbollsplatser att byggas ut. Istället bygger vi ut Huvudstafältets IP. Fotbollsplatsen Krossen i Järvastaden invigs i höst. Sammantaget kommer fler fotbollstimmar totalt att skapas och under inget tillfälle kommer någon förening drabbas av färre träningstimmar och sämre tillgänglighet till fotbollsplaner.

Q: Hur ser tidsplanen ut för projektet? När kommer upprustningen av Skytteholms IP att vara klar?

A: Upprustningen av Skytteholms IP kommer att ske i etapper, för att värna den fotbollsverksamhet som idag bedrivs på idrottsplatsen. I första etappen byggs en ny kortsideläktare. Därefter kommer A-planen att breddas några meter, för att uppfylla internationella krav på elitverksamhet och den nya långsideläktaren byggas. Den första etappen kan påbörjas under 2025 och vara klar till 2026. Etapp två planeras parallellt och utbyggnationen av långsideläktaren planeras att göras under 2026.

Q: Hur finansieras upprustningen av Skytteholms IP?

A: Byggföretaget JM AB får en markanvisning invid idrottsplatsen för att bygga en kontorsfastighet. Försäljningen möjliggör och finansierar upprustningen av Skytteholms IP.

Skiss över utvecklingen av Skytteholms IP: illustration Snidare Arkitekter/Wingårdhs.

Mitt I: Fler läktare och mer fotbollsfest på nya Skytteholm

Fotboll Sthlm: Här är skisserna – så blir nya Skytteholmsanläggningen