Skolan lägger grunden för framtiden

Sara och jag gjorde onsdagen 2 september ett besök på Granbackaskolan i Huvudsta. Vi träffade rektorn Sofia Soc som både visade oss skolan och berättade om verksamheten och de utmaningar hon såg för verksamheten.

Granbacka

Vi fick ett bra samtal om verksamheten som omfattar allt från förskoleklass till årskurs 5 och omfattar runt 335 elever och 49 anställda. Vår samlade bild var att det var en skola med mycket bra verksamhet under en bra ledning, men som skulle behöva bättre verksamhetsanpassade lokaler och även bättre teknik som håller jämna steg med samhällets utveckling.

Vart än man gör besök i Solnas verksamheter så slås man ständigt av hur slitna lokaler vi har. Skolgården var delvis upprustad, men det var slående att stora delar av skolgården utgjorde stora vattenpölar – vilket rimligen kan förklaras med att det inte skett underhåll på delar av skolgården på mycket mycket lång tid. Ett resultat av en politiks om främst handlat om att inte värna våra fastigheter på ett klokt och långsiktigt sätt.

vattenpöl

Även invändigt i skolan är det slående att före detta fritidslokaler som idag används för undervisning har gamla kök som står oanvända och inte tillför en kreativ miljö något värde. Det fanns ett spännande undantag och det var ett klassrum som var ombyggt till ett kreativt rum i samverkan med ett Solnaföretag som heter Hållbara rum. Lina Lagerbäck har barn på skolan och har med imponerande kraft bistått skolan med att skapa en mer kreativ miljö i ett rum för att visa att det med enkla medel går att skapa mer stimulerande miljöer för skolans verksamhet av främst återanvända material med en hållbar profil. Det pågick verksamhet i lokalen så vi tog inga foton, men Hållbara rum finner ni uppe i Hagalund på Villa Odin.

Arne Öberg – Oppositionsråd i Solna