Ekonomen och rektorn som kandiderar för att fixa Solnas skolpolitik

Vad har en småbarnsmamma från Handelshögskolan i Stockholm gemensamt med en pensionerad rektor? De är båda missnöjda med Solnas skolpolitik och kandiderar i höstens kommunval för att förändra den. Fler lärare, mindre klasser och ett stopp på skolnedläggningarna är några av de tio punkter som ingår i Socialdemokraternas skollyft för Solnas skolor. Sara Kukka-Salam kandiderar till rollen som Solnas nya borgmästare, eller kommunstyrelseordförande som det egentligen heter, och Eva Eriksson är partiets kandidat att leda Solnas skolnämnd.

Varför är ni två de bästa politikerna att förändra Solnas skolpolitik?

– Kunskap om ekonomi är en förutsättning för att kunna prioritera resurser till rätt saker. Det kan jag. Men för att förändra skolpolitiken krävs också att man förstår verksamheten på djupet och det gör Eva, säger Sara.

Ingen politiker i Solna kan slå Evas erfarenhet från skolvärlden. Hon har arbetat hela sitt liv inom skolans värld. Som lärare, rektor och som undervisningsråd på Skolverket. Hon har även grundat en friskola.

– Jag är väl insatt i den senaste forskningen om skolan och min erfarenhet gör att jag vet som krävs för att skapa en skola där alla elever ges möjligheter att prestera sitt yttersta, säger Eva.

Var fjärde elev i Solnas skolor lämnar grundskolan med ofullständiga betyg. I Lärarförbundets ranking ”Sveriges bästa skolkommun 2021” hamnade Solna på låga plats 230 av 290. Vad beror det på?

– När Moderaterna tog över makten från oss var Solna den kommun i Stockholms län som satsade mest pengar på skolan. Nu tillhör Solna de fem kommuner i hela Sverige som lägger minst resurser på undervisning. Trots att vi är en av Sveriges rikaste kommuner, säger Sara.

Beror alla skolans utmaningar på resursbrist?

– Nej, de politiska visionerna och att det finns en långsiktig skolorganisation spelar också roll. I Solna saknas det. Istället för att ta ansvar för kvaliteten i skolorna lägger nuvarande blågröna politiker ner skola efter skola. Bara den här mandatperioden har Bergshamraskolan, Granbackaskolan och Skytteholmsskolan drabbats av nedläggningar. Det har skapat en elev- och rektorsflykt från Solna. Ingen rektor har varit här i mer än några år och bara under förra året valde var tionde elev i Solnas kommunala skolor att lämna. Det är ohållbart, säger Eva.

Hur vill ni förbättra Solnas skolor?

– Vi vill genomföra 10-punktsprogram som vi kallar ”Skollyftet”. Det innebär bl.a. att vi höjer skolpengen, minskar klasstorlekarna till 25 elever per klass istället för 30 och sätter ett stopp för nedläggningarna, säger Sara. Hela 10-punktslistan går att läsa på www. skollyftetsolna.se.

– Undervisningen i Solnas skolor ska anpassas efter varje elevs behov. Grundläggande är att se till att alla barn lämnar grundskolan med fullständiga betyg. Men ingen elev ska heller hållas tillbaka utan de särskilt begåvade barnen ska stimuleras på rätt sätt så att också de kan utvecklas, säger Eva.

Sara, vad säger du till borgerliga väljare som ser brister i Solnas skolpolitik?

– Röstsplittra i kommunvalet! Efter 24 år av moderat styre i Solna är nuvarande politiker trötta och saknar idéer för att förändra Solnas skolpolitik. Eva och jag lovar att göra det som krävs för att förbättra Solnas skolor.

KORT INFO OM SARA OCH EVA

SARA KUKKA-SALAM

Utbildning: Ekonom från Handelshögskolan i Stockholm
Ålder: 33 år
Familj: Make och två barn
Bor: Född och uppvuxen i Solna och bor nu i Västra skogen
Något oväntat: Har svart bälte i karate och har bestigit en vulkan
Favoritresmål: Till släkten i Finland och i Pakistan
Politisk roll: (S) kandidat att leda Solnas kommunstyrelse

EVA ERIKSSON

Ålder: 69 år
Familj: Barn och barnbarn
Bor: Uppvuxen i Råsunda där hon ännu bor
Eva har varit: Lärare, rektor, skolinspektör i Stockholms stad, undervisningsråd på Skolverket.
Favoritresmål: Frankrike där hon också bott en tid.
Politisk roll: (S) kandidat att leda Solnas skolnämnd.