Åter igen svärtas Solna ned med dåligt rykte

MOS

I veckans Uppdrag Granskning (UG) avslöjades allvarliga brister vad gäller säkerhet och avtal för de arbetare som byggde Mall of Scandinavia. Och det är förstås oacceptabelt att en arbetsmarknad innehåller så många led av underleverantörer att ansvar inte tycks gå att utkräva.

Vi beklagar att Solna åter har fått en historia runt Arenastaden som svärtar ned ryktet för vår kommun.

Att arbetsplatsen Mall of Scandinavia var exceptionellt stor kan inte få bli en ursäkt. I Solna har vi haft och kommer att ha stora byggprojekt framför oss och villkoren på våra byggarbetsplatser måste säkras.

Det är angeläget att dra lärdom och följa upp om kommunen har brustit i kontrollansvaret. Vi är delägare i Friends Arena och har tillsammans med det berörda byggbolaget ansvarat för byggnation av all infrastruktur i Arenastaden. UG visar hur viktigt det är att ställa krav på kollektivavtal.

Under en tid har vi haft omfattande diskussioner om våra egna upphandlingar i kommunen, där avtal som överensstämmer med kollektivavtal inte går hem bland de styrande i Solna. Alliansen visar ett kompakt ointresse för kollektivavtal. Det är viktigt att säkerställa att byggen är säkra och att de som jobbar där har avtalsenliga löner. UG visar med all tydlighet att detta inte längre håller. Det måste vara ordning och redan på arbetsmarknaden och då ska kommunen självklart ställa krav.

Arne Öberg och Sara Kukka-Salam, oppositionsråd (S) i Solna