SOLNA STATION – ELLER FRAMTIDENS HAGALUND

[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]

ARNE HAGALUND 70kb
Vi vill uppmärksamma trafiksituation runt Solna station och peka på flera utmaningar där vi kommer agera för lösningar som vi tror bäst gynnar ett sammanhållet Solna.

Vi vill uppmärksamma trafiksituation runt Solna station och peka på flera utmaningar där vi kommer agera för lösningar som vi tror bäst gynnar ett sammanhållet Solna.

Utmaningar som kräver svar
Solna station är en knutpunkt för buss, pendeltåg, tvärbana och inom några år även för tunnelbanan. Både tvärbanan och tunnelbanan kommer att ha ändstation i Solna station, men bara temporärt. Här förordar vi att landstinget och staden gör en gemensam analys av hur vi dessa två trafikslag ska gå vidare, allt för att Solna ska få rätt förutsättningar för att göra en bra plan för denna kollektivknutpunkt. 

Vi förordar följande lösningar:
1. 
Tvärbanan får en tunneldragning direkt till T-Universitetet för att möjliggöra byte till både tunnelbana och Roslagsbana vid Universitetet. 
2. 
Bygga tunnelbanan vidare upp mot röd linje via Bergshamra och med potential för station vid Järva krog. 

Koppla samman Solna station med utveckling i både Hagalund och Arenastaden. En central kollektivknutpunkt för flera former av spårtrafik och buss öppnar upp för lokal service och en attraktiv miljö för bostäder. Här ser vi stora möjlighet att skapa en mer sammanhållen stad genom att ge Solna station en sammanlänkande funktion som genom stråk kan ge skapa liv även i närliggande stadsdelar. 

Viktigt är således att den framtida tunnelbanan får en bra anslutning till området runt Solna station och att stadsdelen Hagalund med tusentals bostäder finns med i planeringen. 

Kollektivknutpunk Hagalund
Snarlika namn som Solna centrum och Solna station skapar ofta förvirring och trenden att namnge alla nya byggområden med ändelsen “stad” är fantasilöst. Det är bättre med ett gemensamt stationsnamn och gärna ett namn som har geografisk koppling. Detta gör att vi förordar Hagalund som gemensamt stationsnamn för det som idag går under namnet Solna station.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_custom_heading text=”HAGALUND” font_container=”tag:h2|text_align:left” google_fonts=”font_family:Abril%20Fatface%3Aregular|font_style:400%20regular%3A400%3Anormal”][vc_single_image image=”41″ border_color=”grey” img_link_target=”_self” alignment=”none” img_hover=”blurr”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_column_text]Vi vill uppmärksamma trafiksituation runt Solna station och peka på flera utmaningar där vi kommer agera för lösningar som vi tror bäst gynnar ett sammanhållet Solna.

Utmaningar som kräver svar
Solna station är en knutpunkt för buss, pendeltåg, tvärbana och inom några år även för tunnelbanan. Både tvärbanan och tunnelbanan kommer att ha ändstation i Solna station, men bara temporärt. Här förordar vi att landstinget och staden gör en gemensam analys av hur vi dessa två trafikslag ska gå vidare, allt för att Solna ska få rätt förutsättningar för att göra en bra plan för denna kollektivknutpunkt. 

Vi förordar följande lösningar:

  • Tvärbanan får en tunneldragning direkt till T-Universitetet för att möjliggöra byte till både tunnelbana och Roslagsbana vid Universitetet. 
  • Bygga tunnelbanan vidare upp mot röd linje via Bergshamra och med potential för station vid Järva krog. 

Koppla samman Solna station med utveckling i både Hagalund och Arenastaden. En central kollektivknutpunkt för flera former av spårtrafik och buss öppnar upp för lokal service och en attraktiv miljö för bostäder. Här ser vi stora möjlighet att skapa en mer sammanhållen stad genom att ge Solna station en sammanlänkande funktion som genom stråk kan ge skapa liv även i närliggande stadsdelar. 

Viktigt är således att den framtida tunnelbanan får en bra anslutning till området runt Solna station och att stadsdelen Hagalund med tusentals bostäder finns med i planeringen. 

Kollektivknutpunk Hagalund
Snarlika namn som Solna centrum och Solna station skapar ofta förvirring och trenden att namnge alla nya byggområden med ändelsen “stad” är fantasilöst. Det är bättre med ett gemensamt stationsnamn och gärna ett namn som har geografisk koppling. Detta gör att vi förordar HAGALUND som gemensamt stationsnamn för det som idag går under namnet Solna station.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_gmaps link=”#E-8_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” size=”533″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][/vc_column][/vc_row]

facebook Twitter Email