Att passera anständighetens gräns

arne_sara_sommarbild

Moderaterna i Solna påstår sig ha vidtagit ökad p-övervakning för att förhindra olovliga parkeringar. Syftet säger de är att ”lagen ska gälla lika för alla”. Detta skriver socialnämndens ordförande i en debattartikel.

För några veckor sedan blev vi uppringda av en journalist och som frågade hur vi såg på Moderaternas utspel om just ökad p-bevakning för att råda bot på olovliga bosättningar. Vi båda kommunalråd för (S) i Solna var förvånade över utspelet då information getts på socialnämndens sammanträde att det inte finns bosättningar i Solna. Tvärtom har (M) i socialnämnden varit negativa till förslag om att ta fram en strategi för fattiga EU-medborgare med hänvisning till att det inte finns några bosättningar i Solna.

Detta fick att oss undra om utspelet var ytterligare ett steg i moderaternas nya media-propaganda där de utmålar hot som inte finns. Vi har nämligen fått se detta tidigare när det gäller simhallen i Solna.

Under våren och sommaren har Moderaterna nämligen annonserat att de inte vill se några könsseparerade tider i Solnas simhall. När vi följde upp den frågan är det ingen som efterfrågat några separata tider i Solna och Medley, som driver simhallen, har inte heller fått frågan på någon av sina anläggningar i hela Stockholms län. Det är givetvis upp till moderaterna att driva vilka kampanjer eller föra ut vilken propaganda de vill, men att utmåla risker eller farhågor och sedan ta på sig rollen som motståndare till något som inte är en fråga tycker vi är ett lågvattenmärke. Det vore anständigt om politiker hade en konsekvent linje både i media och i de politiska nämnderna.

Detta är bakgrunden till att vår fråga om Moderaterna nu öppet börjat flirta med bruna krafter. Ty när man utmålar ett hot som inte finns piskar man även upp onödig negativ stämning. Det är inte värdigt här i Solna. Men visst kan det vara en slump att Moderaterna gör stora annonskampanjer i samma frågor som främlingsfientliga partier vill driva på.

Men låt oss stanna upp vid förslaget om P-övervakning för att komma åt illegala bosättningar och fundera på vad som är anständigt. Att lansera förslag kan och bör partier göra, men för att det ska bli verkstad av förslagen behövs också politiska beslut. Är det ett problem med illegala bosättningar bör vi ta ett politiskt beslut om att vidta åtgärder. Men några sådana beslut finns i nuläget inte i frågan.

Vi Socialdemokrater värnar tveklöst trygghet och ordning här i Solna, men det måste även finnas ordning i våra politiska organ. Det är tekniska nämnden som ansvarar för parkeringsövervakningen och den är i sin tur upphandlad. Det finns inga beslut eller ens informationsärenden om illegala bosättningar i tekniska nämnden.

Med all respekt bästa moderater, men frågan är vem som agerar oanständigt. Vi tar gärna en diskussion om anständighetens gräns, men om nu Solna ska vara en stad där ordning och reda råder, måste det finns beslut för åtgärder som hänger ihop.

Arne Öberg och Sara Kukka-Salam, Oppositionsråd (S) i Solna