BYGG MER - FÖR FLER

Fler hyresrätter

OBS: Kampanjen är avslutad!

Tack alla ni som deltog i kampanjen! Läs mer om vårt tidigare förslag nedan.

Solna växer. Det är vi Socialdemokrater glada för. Men vi är kritiska till att Moderaterna, under sina 19 år vid makten i Solna, ensidigt byggt dyra bostadsrätter. Det blev inga hyresrätter i varken nybyggda Arenastaden eller Järvastaden. Moderaterna vill inte heller att det ska byggas hyresrätter i framväxande Hagastaden vid gula linjens T-bana.

Bristen på hyresrätter i Solna tvingar unga som inte har råd eller vill köpa en lägenhet att flytta från kommunen. Annars måste de bo kvar hemma hos föräldrarna tills de fyllt 29 år. Att personer med låga inkomster inte kan bo i Solna förstärker den ekonomiska segregationen som redan råder i Stockholmsregionen. Det är ohållbart.

Vi Socialdemokrater vill bygga ett Solna där unga kan flytta hemifrån och har råd att bo. Ett Solna för alla. Då behöver vi bygga hyresrätter – med rimliga hyror. Om vi får leda Solna efter 2018 så lovar vi att bygga 500 hyresrätter varje år. Hälften av alla bostäder i Solna ska vara hyresrätter.