Överjärva gård

Renovera Överjärva gård och rädda Rödingarna!

• Visste du att Moderaterna föreslagit att ladugården på Överjärva gård ska rivas?
  • Visste du att Rödingarna, de gamla järnvägsbostäderna, står och förfaller?

När Solna växer måste omsorgen om Solnas naturområden och kulturmiljöer värnas. Vi är därför oroade över att Moderaterna under sina 20 år vid makten låtit bli att värna många för solnaborna viktiga platser i Solna. Ett av de senaste exemplen som visar på nonchalans mot Solnas historia var Moderaternas förslag att riva ladugården på Överjärva gård. Det är vi emot.

Överjäva gård med tillhörande naturreservat, Igelbäcken, är en viktig historisk plats i Solna. Platsen har varit befolkad i över tusen år och gården har funnits sedan 1700-talet. På Naturskolan som håller till på Överjärva gård lär sig Solnas barn om natur och historia. Tyvärr har Moderaterna låtit Överjärva gård förfalla och de vill nu riva ladugården. Det är vi emot. Vi vill omgående påbörja en välbehövlig renovering för att rädda det omistliga kulturarvet.

RÄDDA RÖDINGARNA!

Sedan bygget av Mall of Scandinavia har de historiska järnvägsbostäderna, Rödingarna, stått på Ulriksdals golfbana och förfallit. De tas inte hand om och underhålls inte. Nu får det vara nog. Vi vill ge Rödingarna en permanent placering på Överjärva gård.