Socialdemokraterna i Solna söker politisk sekreterare

En central funktion i Solnapolitiken – du är kommunledningens högra hand

I Solna gjorde vi efter 24 år av borgerligt styre ett kanonval där (S) ökade från 23 till 33 procent och blev Solnas största parti. Nu pågår förhandlingar med andra partier och vår ambition är att styra Solna denna mandatperiod.

Vi söker en politisk sekreterare på heltid. Som politisk sekreterare i Solna arbetar du i Solna stadshus med våra kommunalråd. Du kommer aktivt drive den dagliga politiken i Solna samt vara en central funktion för att hålla ihop ett styre och nå ut medialt med vår politik till solnaborna. Du arbetar givetvis även nära våra medlemmar och förtroendevalda fritidspolitiker. Vi söker dig som inspireras av utmaningen att efter ett långt borgerligt maktinnehav bygga en socialdemokratiskt ledd kommun för framtiden.

Kort om Solna

Solna är en urban tillväxtkommun i Stockholms län med över 80 000 invånare. I Solna är var fjärde invånare mellan 26-34 år gammal, byggtakten är hög och här finns fler arbetsplatser än bostäder. Solna har näst lägst andel skolbarn i hela landet och är en av de tiotal kommuner som bidrar in till det kommunala utjämningssystemet.

Solna har länge varit Moderaternas skyltfönster och gjort sig känd som kommunen med Sveriges lägsta kommunalskatt (numera näst lägst) och som toppat svenskt näringslivs ranking om att vara den företagsvänligaste kommunen i 10 år i rad. Samtidigt har kvalitén i välfärden halkat efter. Var fjärde elev i skolor misslyckats lämnar grundskolan med ofullständiga betyg och nybyggnationen och den senaste mandatperiodens lokalpolitik har dominerats av moderaternas nedläggningar av kommunala skolor.  Efter ett så långt borgerligt styre i Solna är det hög tid att börja satsa på välfärden. Solnas skolor och förskolor behöver resurser, det är dags att också rika kommuner som Solna bygger hyresrätter och vi behöver växla upp tempot i klimatomställningen. För att lyckas rekryterar vi lagspelare som är redo att leda förändringen i Solnapolitiken tillsammans med oss!

Som politisk sekreterare är dina främsta arbetsuppgifter att:

• bistå våra kommunalråd med att driva politiken i kommunhuset
  • leda samordningen mellan (S) och andra samarbetspartier
  • producera skriftliga underlag och författa olika former av politiska texter
  • ansvara för vår externa kommunikation i traditionell och social media
  • politisk analys- och medial opinionsbildning
  • producera grafiskt material, både för tryck och digitala kanaler

Kvalifikationer

Vi söker dig som

• erfarenhet av att leda och strukturera processer och trivs med högt arbetstempo och att arbeta med flera parallella projekt samtidigt
  • tycker det är roligt att arbeta både självständigt och tillsammans med andra
  • har god kännedom om och förståelse för Socialdemokraternas ideologi, sakpolitik, organisation och inre arbete
  • goda kunskaper om sociala medier
  • har en god förmåga att kunna kommunicera i tal och text
  • Delar socialdemokratins värderingar

Det är meriterande om du

• har en samhällsorienterad utbildning – gärna med inriktning mot politik, ekonomi eller kommunikation
  • har tidigare erfarenhet av arbete inom Socialdemokraterna eller annan idéburen organisation
  • har erfarenhet av grafisk formgivning för både tryck och digitala kanaler
  • ha ett gott grafiskt öga och tycker om att arbeta i formgivningsprogram (främst InDesign & Photoshop)

Placeringsort, tillträde, anställningsform, kontakt

Placeringsort är Solna. Du kommer jobba på S-kansliet i Solna stadshus. Tjänsten är en visstidsanställning med ett förordnande till 2026-12-31, med möjlighet till förlängning även nästa mandatperiod. Sysselsättningsgrad är heltid med oreglerad arbetstid vilket innebär en del kvälls- och helgarbete. Så snart som möjligt.

För upplysningar om tjänsten som politisk sekreterare: Sara Kukka-Salam 072 – 543 33 62.

Skicka personligt brev och CV till e-post: [email protected]

Skicka gärna din ansökan omgående då vi tillämpar löpande urval. Så länge annonsen finns uppe så är tjänsten tillgänglig att söka.